Borsjtj

Borstj

En god soppa som går att göra delvis på säsongsgrönsaker under de kalla vintermånaderna är Ruby Tuesday Borscht från Matt Amsdens vackra bok RAWolution: Gourmet Living Cuisine (bild längre ner till höger). Kolla gärna in hemsidan och avundas amerikanarna som har raw food-delivery-möjligheter…

Du behöver en juicer, råsaftcentrifug eller liknande för att få soppan som Amsden tänkt sig den. Det funkar också finfint med en mixer – antingen kan du äta soppan som den blir; lite mer chunky (se bilden ovan), eller sila den.

Jag gillar själv inte rawsoppor kylskåpskalla så här års, så ett tips är att ta fram de ingredienser du har i kylen någon timme i förväg så får du en mer rumstempererad soppa. Ännu vettigare är att inte förvara mer i kylskåp än det som verkligen behöver det, så spar du på både energi, pengar och miljö, och för den delen uppvärmningstid.

Vill du ha soppan ännu lite varmare kan du värma den lätt i en kastrull. Med en ugns/mattermometer ser du lätt när gradtalet når 42-45 eller hur varmt du nu vill ha det, om du inte vill köra på fingerspitzgefuhl. Lagar du till soppan i en Vitamix istället kan lär du också kunna få till lite temperatur genom den, har jag hört. Själv har jag ingen värmealstrande mixer utan en billig enkel och slö sak (sorry syster, jag är jättetacksam att jag får låna den!), som dock fyller sin funktion på andra områden.RAWvolution

Soppan funkar för övrigt lika bra i dricksglas som juice. Liten varning igen för rödbetans kraftfulla färg (gäller för övrigt även blåbär): Den stannar lätt kvar i ditt kök, på dina kläder och händer, men kan hållas under kontroll med lite eftertanke (och salt).

Vi gör det här receptet lite då och då, så återkommer ev med bild på hur den ser ut juicad, som receptet rekommenderar. Det är nämligen multo pretty and delish.

Uppdatering: Foto på ny omgång borsjtj nedan. Hade tänkt mig ett härligt lila bad, men när jag juicade använde jag inte den tillhörande kannan som silar bort extra skum och fiber. Tycker att det blev rätt läckert så här också.

BorschtAgain

 

~ av eanie på 29 januari 2009.

Kommentera

 
