Lila juice

Röd grönkål

Veckans ekolåda (vår Lantlåda – den låda som verkar ha mest lokalodlat så här års, även om inte allt i den gör sig bra raw – kommer från Årstiderna. Vi har tidigare även använt Mossagården som är minst lika bra) innehöll till min förtjusning grönkål, och inte bara det utan röd grönkål, som är ännu läckrare att se på. Det kommer att bli en vacker lila sallad av den, men en liten del åkte också med i morgonens green juice, eller ska jag säga lilac juice. Purdy!

Förutom grönkål innehöll morgonens juice även gurka, romanasallad, spenat, ett par morötter, selleri samt en liten skvätt citron. Det råkade mest vara vad jag hade hemma. Om du vill ha förslag på gröna juicer kolla t ex Angela Stokes e-journal.

Jag vet inte exakt varför jag tycker så mycket om grönkål (det kan kanske verka lite suspekt). Smaken och texturen säkert, men en stor del av förtjusningen tror jag ärligt talat hör ihop med att den inte går så lätt att få tag på året runt , som vi är vana vid med det mesta annat vi äter och dricker. Man vill ju tvunget ha det man inte kan få. Och grönkål finns enligt traditionen tillgängligt i Sverige främst före och under jultid, eftersom det då är säsong för den på bordet (hos vissa mer än andra). Som jag förstår det är det emellertid en stark växt som kan odlas och skördas lokalt under större delen av året, så det är inte självklart – orimligt skulle man t o m kunna säga – att den ska finnas tillgänglig främst till jul. En underskattad grönsak, gissar jag.

Att brist på tillgänglighet skapar uppskattning på en vara/sak (eller för all del person) tror jag också är förklaringen till mina släktingars kärlek till jordgubbar. Jag är uppväxt med deras längtan till midsommar primärt för jordgubbarnas skull (skit i de små grodorna, inte en gång dansade vi kring midsommarstången på min fars sida släkten, inte ens när jag och systern tvingat ihop en provisorisk stång av en ungbjörk och lite snöre (björken återhämtade sig för övrigt. No birches killed during filming)). Jordgubbar och grädde, jordgubbstårta osv var bland det läckraste de visste, bland annat för att farfar odlade fram dem själv i koloniträdgården. Jag upplevde inte alls samma kärlek till dessa små gubbar; när det var födelsedag tyckte jag princesstårta var höjden av lyx och smaskens, och jag åt mycket hellre godis än jordgubbar, alla gånger, även som ungdom och senare vuxen.

Dels hänger det här ihop med något jag på sistone läst flera artiklar om; att vi har vant oss så vid de konstgjorda smakerna att vi har börjat föredra dem framför naturens egna smaker (se t ex hur Lidls vaniljglass vann matbutiken Cajsa Wargs vaniljglassprovning). Men jag tror också att det beror på att jag inte upplevde den exklusivitet som färska jordgubbar innebar för mina far- och morföräldrar. StrawberrriesJag tog dem för givet. Som vuxen kunde jag när som helst köpa dem, men valde alltsomoftast någon annan läckerhet istället. Därmed inte sagt att jag inte tycker om jordgubbar, det gjorde och gör jag, men det var inte alltid de var lika goda som jag tänkt mig.

Det är inte förrän på senare år som jag lyckats koppla samman smak med att det beror vad det är för jordgubbar – när du äter dem och var de kommer ifrån. Säsongsanpassat och närodlat borde alltså vara en självklarhet även för smaken. Märkligt att man ska behöva gå sådana omvägar för att förstå något som var självklart för en tidigare generation. Urval och tillgänglighet året runt är en lyx på sitt sätt, men är inte nödvändigtvis det bästa för oss.

Men i år blir det ändring; jordgubbar (och även grönkål) kommer att lokalodlas ekologiskt på min nyförvärvade odlingslott. Jag räknar redan ner till midsommar.

~ av eanie på 27 januari 2009.

3 svar to “Lila juice”

  1. Oh, grattis till odlingslotten!

  2. Hurra för levande midsommarstänger!!!

  3. Fin ingenjörskonst redan i så unga år =)

Kommentera

 
