Läcker lök

img_1896Lök är något folk omkring mig gladeligen sätter i sig färsk; både gul, vit och kanske framför allt röd. Jag är inte mycket för det, om jag ska vara ärlig (och det ska man ju), men är inte sämre än att jag kan försöka bli. Så jag har läst på för att få lite bättre attityd. Löken har ju inte gjort mig nåt, snarare tvärtom; den är väldigt nyttig och tillhör dessutom skatterna man hittar lokalodlade den här årstiden.

Förutom den smak den tillför (som vissa älskar, och andra kan uppskatta i lite mindre mängder) är löken rik på C-vitamin, fibrer, krom och tillhör de 20 födoämnen som har högst ORAC-värde (ORAC står för Oxygen Radical Absorption Capacity och är en analysmetod som ger mått på födoämnens antioxidativa förmåga. Se t ex här). Topplistemat är ju aldrig fel.

Lök stimulerar levern att bilda antioxidanter som hjälper till att rensa ut gifter. Den sägs också vara bra att äta mot inflammationer, för att stabilisera blodsockret och för att stärka immunförsvaret. Den hjälper till att stärka skelettet och tros skydda mot cancer och hjärt-kärlsjukdomar.

Utöver rödlök, är en av de populäraste löksorterna i Sverige vitlök, som kanske är den av löksorterna som är mest berömd för sina hälsobringande egenskaper. Den används ofta som botemedel vid förkylning och för att stärka immunförsvaret generellt (och mot varulvar och vampyrer…).

Och så smakar den gott (det menar jag faktiskt)! Vitlök passar bra till det mesta i matväg, och rödlök lika så (i rimliga mängder). Gul lök är vanlig i husmanskost men funkar även den fint att äta rå för den som gillar det. Själv använder jag också en del schalottenlök och purjolök. Den förra tex i sallader och den senare i rätter som jag vill ska få en att associera till fisk, som jag i övrigt inte äter, varken raw eller lagad.

Gräslök är läcker att klippa direkt från plantan om du odlar själv (en papegoja jag hade i min ungdom uppskattade överraskande nog gräslök, även om den fick henne att väsa lätt av andnöd), och där kan du även äta blomman. Vitlök är också enkel att odla hemma, både ute och inne, och du får då upp ett vackert grönt gräs som både luktar och smakar karaktäristiskt. Katten kan också tänkas gilla det (djuren vet tydligen något inte jag vet), om den är alls som min lille buse, så håll lite koll på plantorna.

Om lök och de andra guldklimparna på topp 20 kan du läsa i Helena Nybloms vackra bok Supermat. Bland dem som ingår finns bl a avokado, blåbär, apelsin, granatäpple, broccoli, spenat, äpple och choklad. Gott och nyttigt! Återkommer till en del av ovanstående i framtida inlägg.

~ av eanie på 22 januari 2009.

Kommentera

 
