Smarrig grön lunch

Visst är det vackert med raw food?! Läckert, gott och nyttigt, dessutom.

Men  ska vi kalla det raw food på svenska? Kanske levande föda? Låter egentligen lite läskigt tycker jag, fast det är inte helt ovanligt som uttryck. Raw och living foods är dessutom inte riktigt samma sak, så då borde vi väl ha två olika begrepp på svenska också. Rå mat? Färsk mat? Fräsch mat!

Råkost är ett alternativ, som jag börjar vänja mig vid. Det är dock lite taget sedan tidigare och jag associerade det länge med kål och skolmatsalens råkostsallad. En del använder det också som svenskt begrepp för en viss inriktning inom raw/living foods.

Vad kallar vi oss själva? Råkostveganer? Levandefödaveganer? Färskmatsveganer? Raw veganer? Är det bästa vi kan komma på? Borde vi mynta ett nytt begrepp?

Än så länge finns det inga begrepp som passar perfekt på svenska i mitt tycke, så jag väljer att använda raw food, och kallar mig själv grön vegan; en som försöker ta hänsyn till kost och livstil för hälsans så väl som miljöns skull. En greenie. Eanie greenie.

bild-001

Jag gillar att blanda både texturer, smaker och färger i en måltid, utan att komplicera till saker alltför mycket. Salladen i den här lunchen fick mjukhet i spenaten och krispighet i bl a selleri, vitkål och paprika, vilken också tillför sötma. Nötröran, som inspirerats av ett av Karen Knowlers recept, är krämig och syrlig.

Salladen består av spenat, vitkål, selleri, gurka och orange paprika; ekologiskt och närodlat i den mån jag har kunnat få tag på det. Nötröran, som jag tror Knowler kallar Carrot and Almond Paté, består av blötlagda mandlar (1 cup; 1 amerikansk cup = 2,4 dl ca. En engelsk cup är ca 2,8 dl, men de flesta raw food recept anges med amerikanska mått), morot (1 stor), lite rödlök, persilja, Himalayasalt (alt Celtic sea salt eller annat mindre onyttigt salt. Jag har just nu Himalaya-) och citronsaft som mixas ihop till en röra. Har du som jag ingen matberedare utan kör ovanstående med handmixer kan du behöva spä med lite extra vatten. Håller 3 dagar i kyl.

Jag älskar det syrliga och har rört runt salladen i lite extra citron och ca 1 msk hampaolja, som innehåller både omega 3, 6 och 9. Och så lite vetegräsgroddar till det.

De redskap som använts till denna måltid (utöver skärbräda, skålar och annat som de flesta har) är: en bra kniv och en handmixer. Du kan även ha användning för ett rivjärn till morötterna och en kaffekvarn (eller liknande) till mandlarna, om du vill ha dem i mindre beståndsdelar innan du ger dig på dem med handmixern. Har du en matberedare ska det nog gå finfint med vilket utförandet som helst, om jag förstår saken rätt.

Vad som kan vara svårt att få tag på raw – om du vill köra helraw – är nog främst mandlarna. Mandlar, nötter och liknande är inte nödvändigtvis är raw bara för att de inte är rostade eller saltade. Det finns raw-varianter av de flesta även om man än så länge får leta lite efter dem i Sverige. Lättast är kanske att beställa från t ex svenska Rawfoodshop eller brittiska Fresh Network, men ett alternativ är också att köpa nötter och liknande med skalen fortfarande på. Tänk på att skalet då ingår i vikten/priset, och att du får stå för skalandet själv.

Angående oljor är dessa inte heller alltid raw. Många kallpressade är det, men måste inte vara så, så kolla med dem som gör oljan eller dem du köper den av.

~ av eanie på 10 januari 2009.

Kommentera

 
