Raw choklad: Pacari Chocolate

Pacari Chocolate beskriver sig själva som ett familjeägt företag med ambitionen att tillverka högkvalitativ ekologisk och rättvis choklad från Ecuador. De har ett antal olika produkter (varav 2 raw: 70% respektive 100%) och till skillnad från de flesta andra inom raw choklad är det här ett chokladföretag som försökt sig på raw, istället för att komma från raw och försöka sig på choklad. Och det märks, ärligt talat. De här kan choklad.

Och här får jag så klart be alla raw-entusiaster vars choklad jag smakat eller inte smakat om ursäkt, för även om det inte är min avsikt så var det nog en grov förolämpning, men icke desto mindre sant. Pacari har något som många (många; inte alla. Jag förkastar inte all raw choklad, det tror jag ni som läste mitt förra chokladinlägg förstod) andra saknar: den där riktigt djupa chokladsmaken.

Pacari-kakan, om vi börjar med den 70%-iga av de två jag smakat, är en ganska, för att inte säga väldigt, hård choklad. Inte alls så härligt mjuk och len som t ex Mulu, tyvärr, men Pacarin klarar sig i mina ögon ändå, för den har den här kraftfulla chokladsmaken som säger att det här är riktig choklad, inte ett raw-substitut. Den är mustigt mörk, lite syrlig, torr. Det är en räcker-med-enstaka-bit-för-tillfredsställelse-choklad. Det är så mörkt att det nästan är Heavy Metal, för att inte säga Death Metal.

Det är första gången jag smakar detta hos raw choklad (jag skriver ‘raw choklad’ idag och ‘rå-choklad’ sist, so sue me ;)) och därför blev jag överraskat glad. Fast jag skulle möjligtvis inte varit lika exalterad om detta var en vanlig (icke-raw) mörk chokladkaka. I det sammanhanget känns Pacari Raw 70% inte direkt ovanlig, och jag funderar över hur den skulle stå sig i en rak jämförelse med andra mörka choklader. Den skulle absolut klara sig, men lutar sig nog lite på sin raw-edge. Jag får vänta på en trad-choklad-kännares utlåtande. Dock noterar jag att Pacari Raw 70% känns mörkare än andra enbart 70%-iga varianter – 70% är inte egentligen så mycket i sammanhanget. Vore intressant att höra om någon annan reflekterat över detta; om det är en Pacari-grej eller en (Pacari) raw-grej.

Läckra askar: Stilrena mörka små gulliga 50gs-förpackningar med tryck i glada färger.

Det för mig över till nästa provade Pacari-sort, den 100%-iga. Så maxad en kakaohalt kan bli. Brutal choklad. Vi har nått Black Metal-stadiet (och där avslutar jag musikanalogin ifall någon misstar mig för satanist. Nejnejnej). 100%. Ändstationen.

För många år sedan nu var jag på en chokladprovning på Malmö Chokladfabrik. Det pratades där bl a om olika kakaohalter, och då även om just 100%-ig choklad. Jag minns att vi fick smaka bönor och nibs, och choklad av olika ursprung, smaker och procenthalter, men inte om vi faktiskt fick smaka 100%-ig choklad. Jag minns dock att en av makarna Hansson, som höll i provningen, sa att medan 100%-ig choklad kanske lät bra i en chokladälskares öron skulle väldigt få i verkligheten tycka om den. Och jag kan inte annat än att hålla med om. Det är strävt och torrt, syrligt, nästan övermättat. Men konstigt nog inte så mustigt mörkt i den fylligare mening den 70%-iga har. Lite mer diskant än 70%-arens bas (och där halkade jag tillbaka i musiktermerna igen…).

Med chokladprovningen på Chokladfabriken i tydligt minne var det heller inget jag förväntade mig; att jag skulle gilla Pacari Raw 100%. Jag köpte den mest av nyfikenhet, för att den var 100%-ig och för att den var raw. Min tanke är att experimentera med den, smälta om, lägga till ingredienser och smaksätta: använda den lite som kakao. Om den förblir raw i slutändan eller inte, vet jag inte.

Våga sig på 100% eller inte: som raw choklad tyckte jag att Pacari 70% var helt ok för den som vill ha en chokladkaka som påminner om traditionell mörkare choklad. Det är en helt annan sort än Mulu som jag skrev om sist: kantigare, hårdare, mörkare. Jag ska inte göra fler jämförelser än så just därför att de är så olika och jag gissar att de tilltalar olika personer. Dock är jag som alltid intresserad av vad du, som själv provat, tyckte.

Mer om Pacari och deras produkter kan du läsa på pacarichocolate.com. Deras chokladkakor beställde jag liksom Mulun från The Raw Chocolate Shop, men åtminstone en av dem finns att beställa i ett par olika svenska choklad-nätbutiker, och även hos rawfoodshop.se.

Nästa chokladinlägg blir om Conscious Chocolate.

~ av eanie på 22 januari 2010.

6 svar to “Raw choklad: Pacari Chocolate”

  1. Håller faktiskt på att få in Mulu nu, men på grund av snöiga leveranstider i Storbritanien så verkar det dröja ett tag…

    Men du tycker alltså att man ska köpa in även Pacari?

  2. Ja, jag hörde att ni har på ingång. Kul, hoppas att ni gillar dem också!
    Pacarin är helt annorlunda och det där med raw choklad verkar ju vara helt olika vad man gillar och ogillar, så det bästa jag kan råda är väl att åtminstone ta in och se om ni gillar den själva. Jag letar fortfarande efter den (i min smak) perfekt rå-chokladen, men det är ett härligt nöje det där med att leta ;)

    Ps Breathless, om du läser detta, vad tyckte du om Pacari 70%?

  3. Jag var väldigt imponerad av den 70%iga Pacari-kakan! Den föll mig verkligen i smaken, så jag kommer definitivt att köpa den igen. Det märks att det är riktiga kakaokännare som har gjort den här!

  4. Testa även Pacaris origen choklad, tex den från Esmeralda regionen. Den är inte rå, men väldigt väldigt lågprocessad. Smakar karamell och lite blomma. Mmmm

  5. Tack för tipset, Kersti! Jag har testat en av de övriga, kan inte på rak arm minnas vilken, men den var också god. Kommer uppdateringsinlägg efter helgen!

  6. [...] Bland de mörkare sorterna blir jag något mer högtravande och dyr i drift och köper gärna Pacari Raw, så nog om det [...]

Kommentera

 
