Lingonmjölk

Min syster ställde häromdagen den något märkliga frågan om det kunde stämma att vi som barn brukade äta sallad med mjölk och socker på. Efter viss tvekan och eftertanke insåg jag att ja, det gjorde vi nog. Jag måste verkligen kolla saken med mamma – det låter ju som en tämligen märklig kombination – men när jag sedan ätit isbergssallad från trädgården kan jag nästan se det framför mig, smaka hur det smakade. Min systers teori är att vi båda glömt/förträngt denna ‘rätt’ (mellanmål?), men att minnet av den dykt upp vid återsmakandet av hemodlad isbergssallad. Smaken skiljer sig åtskilligt från butiksköpt, så det kan säkert stämma. Lite som en madeleinekaka, Prousts litterära, menar jag.

Lingonmjölk

En liknande upplevelse hade jag bara någon dag tidigare då jag av misstag svängde ihop lingonmjölk. Inte av misstag så sett, jag gjorde drycken mycket medvetet, men jag smaksatte den med lingon mest för att jag just nu lyxar med de sista små guldkornen från förra årets plock, snarare än för att efterliknande barndomens lingonmjölk. Brukade ni också få sådan: mjölk som mixades med resterna i lingonburken som nyss tagit slut, och avnjöts med stor mjölkmustasch? Jag har nog inte druckit sådan på 20, kanske 25 år, och hade helt glömt bort hela grejen. Men nu ska här drickas lingonmjölk igen, för det här var gott! Funkar som mellanmål eller lättare frukost.

Inget svårt alls: mandelmjölk som smaksätts med lingon, helt enkelt. Du kan säkert göra på vilken sorts mjölk du önskar, men jag älskar mandelmjölk så det är vad kör på oftast:

1 del mandel (i mitt fall 1 cup) mixas med 2 delar vatten (2 cups). Sila genom grodd/nötmjölkspåse (eller vanlig sil. Använd stor skål för mindre slabb) om du inte gillar att ha mandelbitar kvar. Jag gillar att mumsa på dem så jag låter dem vara i en drink av det här slaget. Tillsätt frysta eller färska lingon (jag hade i lite drygt 1 dl) beroende på vad du har tillgång till och kör en sväng till i mixern. Smaka av och häll i mer lingon om du vill ha en starkare/syrligare smak. Eftersom jag skåptömmer sötade jag med o-rå lönnsirap (1-2 msk), men det går naturligtvis bra med dadlar, agave osv. Smaka av. Vill du ha ytterligare kyla i värmen tillsätt några isbitar, ev i sista mixerrundan. Min nya favorit!

Har du någon favvismjölkdrink?

~ av eanie på 23 juni 2009.

7 svar to “Lingonmjölk”

  1. Tack för att du delar med dig av goda idéer. Den här måste provas!

    Jag gillar också mandelmjölk. En av mina favvisar är med banan, choklad och mynta. Det blir en hel måltid, som lunch eller middag. Recept här: http://rawfoodresan.blogspot.com/2009/05/en-chokladig-dag-med-gott-samvete.html

  2. Tack för detta recept på mandelmjölk. Håller på att sakta men säkert ta mig in i Raw foodens underbara värld och det där med att göra mjölk verkar ju faktiskt inte svårare än att åka till affären och köpa en liter arla-kossa. Är det vanligt att man smaksätter mjölken med diverse frukter och bär eller är det nötresterna ni smaksätter? Kan man göra mjölk på alla nötter?

  3. Ja, det är inte svårt alls. Jag smaksätter själva vätskan, och har inte alltid kvar nötresterna när jag sen dricker. Det kan bli lite tuggigt, men det beror på vad man är ute efter. Silar du bort nötresterna kan du använda dem till annat, och beroende på vad kan du ju så klart smaksätta dem då.
    Jag försöker tänka efter, men jag skulle tro att du kan göra mjölk på de flesta nötter. Det är nog mest en smak- (och kanske pris-)sak vilken sort man föredrar. Prova dig fram! Det är ett läckert arbete =)

  4. har ju alltid gillat chokladmjölk, så min senaste drink är den nya favoriten! :) http://www.superfoodpasvenska.se/2010/03/29/cravings/

  5. Ser god ut!

  6. [...] än de gjort med andra mjölksorter som jag tidigare använt till precis samma uppgift; hampa-, mandel- och köpt havre- t ex. Med cashewmjölken sög fröna åt sig fukten avsevärt snabbare, vilket [...]

  7. […] – 1 dl mandelmjölk (köpt eller hemgjord (silad och utan […]

Kommentera

 
